Catechesis on Gay Relationships - 19

The celibate priest expresses his sexuality, not through denial, but through spiritual paternity, living his life as a committed father of his flock, and as one 'married' to the Church.

He is called to relate in an emotionally mature way to his flock as father and to his bride, the Church, as his spouse with generosity, compassion, and fidelity. He is called to live and unequivocally teach the truths which God has entrusted to His Church.

That commitment necessarily excludes living or promoting a way of life that by its very nature opposes the gift of chastity.

The commitment to chastity becomes the vehicle that provides freedom for that self-giving. That self-giving is provocative of spiritual paternity. A man who acts upon or suffers from deeply rooted same-sex attractions or supports the "gay" subculture is simply not in a position to fulfill these requirements, even though he may be able to perform other priestly functions well.

Chastity is at the heart of the Christian understanding of humanity.

Many defend the position according to which the homosexual condition is a normal condition of the human person, something like a third gender; instead, this absolutely contradicts human anthropology. It contradicts, according to the thought of the Church, the natural law, and what God has marked in human nature.

Homosexual tendency is considered in the Catechism of the Catholic Church as an objectively disordered inclination. Because an inclination as such is not a sin, but it is a more or less strong tendency toward an intrinsically evil conduct from the moral point of view.

If we speak of deep-seated tendencies, this means that there can also be transitory tendencies, which do not constitute an obstacle. But in these cases, they must have disappeared three years before ordination.

The Vatican Instruction ("Instruction Concerning the Criteria for the discernment of vocations with Regard to Persons with Homosexual Tendencies in View of their Admission to the Seminary and to Holy Orders") excludes from the priesthood men with deeply-rooted homosexual tendencies and, while it does not call for expulsion of homosexuals already ordained, the reasoning on which the document is based makes it clear that such men lack the affective maturity necessary to the spiritual paternity in which the priesthood is authentically lived out.

Katekesis Mahitungod sa mga Gay nga Pagdugtongay - 18

Ang walay asawa nga pari nagpadayag sa iyang seksuwalidad, dili dinha sa paghikaw, kondili dinha sa espirituhanon nga pagka amahan, pagpuyo sa iyang kinabuhi isip nagtahan nga amahan sa iyang panon, ug isip ‘naminyo’ sa Simbahan.

Gitawag siya pagdugtong sa mabalation nga hamtong nga paagi sa iyang panon isip amahan ug sa iyang pangasaw-unon, ang Simbahan, isip iyang asawa uban og kamanggihatagon, kamabation, ug kamatinud-anon. Gitawag siya pagpuyo ug pagtudlo sa kamaturoan nga gitugyan sa Dios sa Simbahan.

Kanang mao nga pagtahan kinahanglan dili magpalakip sa pagpuyo o paglambo og usa ka matang sa kinabuhi nga sa kinaiya niini nagbatok sa gasa sa kaputli.

Ang pagtahan sa kaputli nahimo nga sakyanan nga nagsangkap og kagawasan nianang mao nga paghatag sa kaugalingon. Ang maong paghatag sa kaugalingon masugyuton og kaamahan sa espiritu. Ang tawo nga nagbansay o nag-antos sa lawom nga pagkagamot sa pagkadani sa managsama og kinatawo o nagdapig sa "gay" subculture dili makatuman sa maong mga gikinahanglan, bisan og makahimo siya’g maayo sa buhat sa pari.

Ang kaputli anaa sa kasingkasing sa Kristuhanon nga pagsabot sa pagkatawo sa katawhan.

Daghan ang naglaban sa baruganan nga ang kahimtang nga homoseksuwal usa ka normal nga kahimtang sa tawhanon nga kakinsaan, butang nga sama og ikatulo nga kinatawo; apan hinuon, kini bug-os nga nagbalitok sa kinaadman bahin sa gigikanan sa tawo. Nagsupak sumala sa Simbahan sa balaod sa kinaiyahan ug unsa ang gitimaan sa Dios diha sa kinaiya sa tawo.

Ang kahilig nga homoseksuwal giisip dinha sa Katesismo sa Simbahan nga Katoliko nga sa makita usa ka kahilig nga walay kahan-ayan. Tungod kay ang kahilig isip kahilig dili sala, apan kini labaw kon kulang usa ka kusog nga kahilig nga nagpaingon sa gawi nga sa kinaiya niini daotan gikan sa panglantaw nga moral.

Sa pagsulti nato’g lawom nga pagkahamutang nga mga kahilig, nagpasabot kini nga anaa say lumalabay nga mga kahilig, nga wala maglangkob og babag. Apan kining kahimtanga kinahanglan mawala tulo ka tuig sa dili pa ang ordinasyon.

Ang Panugon sa Batikano ("Instruction Concerning the Criteria for the discernment of vocations with Regard to Persons with Homosexual Tendencies in View of their Admission to the Seminary and to Holy Orders") wala magpalakip sa pagkapari og mga tawo nga may lawom nga pagkagamot sa mga kahilig nga homoseksuwal ug, samtang dili kini magpagawas sa mga homoseksuwal nga naordinahan na, ang pangatarungan nga gipanukaran sa dokumento tin-aw nga pagpasabot nga ingon nga mga tawo kulang sa kahamtong sa pagbati nga gikinahanglan sa espirituhanon nga pagkaamahan diin ang pagkapari matinud-anon nga puy-on.

 

      All the teachings in these pages are for the instruction of the faithful of the Particular Church in Misamis Occidental, Philippines
                   WebMaster: Archbishop Jesús Dosado, C.M. Send Mail to: dosadokuno@yahoo.com